Arhiva de știri / Trupa Szigligeti


Arhiva de știri / Trupa Szigligeti 2020.08.07

Planul Phoenix: interviu cu regizorul Botos Bálint

În 14 august, Trupa Szigligeti a Teatrului Szigligeti vă invită la o premieră în aer liber: ca noutatea stagiunii de vară, artiștii orădeni prezintă un spectacol bazat pe improvizațiile actorilor. Despre „Planul Phoenix”, l-am întrebat pe regizorul originar din Salonta, Botos Bálint.

În ultimii doi ani, ai colaborat de două ori cu Trupa Szigligeti. Actorii au lucrat cu tine cu mare bucurie la „Platonov” și „Salcâm în floare”. Pe ce crezi că se bazează relația de încredere dintre regizor și actor?

Jocul împreună. Jocul este mediul în care ne este cel mai ușor să ne conectăm, iar acest lucru dă naștere la încredere. Celălalt element este experiența căutării pe care o trăim tot împreună. Astfel, munca devine o adevărată experiență, care ne oferă multe emoții, bucurii, și trezește copilul din noi. Desigur, un răspuns complet la această întrebare ți-ar putea da trupa.

Prezenta lucrare este deosebită în sensul în care nu aveți ca bază un text dramatic gata scris. De unde a venit ideea?

Directorul artistic al trupei, Novák Eszter, a venit cu ideea realizării unui spectacol bazat pe improvizațiile actorilor. Am mai lucrat la proiecte similare la un teatru independent din Cluj-Napoca, dar într-un altfel de cadru. De obicei, repetițiile durau mai multe luni de zile, iar numărul actorilor implicați era cam jumătate din distribuția pe care o avem acum. Mi s-a părut foarte atractivă ideea că un teatru își asumă un risc atât de mare – noi având la dispoziție doar șase săptămâni pentru pregătirea spectacolului –, dar m-a atras și provocarea, deoarece îmi place să lucrez în Oradea.

Care sunt greutățile și beneficiile procesului de creație a unui spectacol improvizat? Cum au decurs repetițiile în cazul vostru?

Simon McBurney, care are o experiență de zeci de ani în realizarea spectacolelor bazate pe improvizații, spune că aceste procese de creație sunt ca o cădere liberă. Căderea liberă oferă o experiență de libertate îmbătătoare, dar și o frică paralizantă. Pe de o parte, libertatea și plăcerea jocului te înalță, pe de altă parte însă, apare iar și iar frica de impact, deoarece nu aflămdecât în apropierea premierei dacă purtăm sau nu parașută. Desigur, nu am pornit de la zero. Când am ajuns în Oradea, am adus cu mine mai multe nuvele pe care le-am scris înainte de începerea repetițiilor, despre unele dintre personaje. La început, le-am analizat pe acestea, am discutat despre relațiile dintre persoaje. Apoi am început să improvizăm, și am folosit aceste improvizații ca punct de reper pentru scenele următoare.

În cazul unui astfel de spectacol, poate fi identificat momentul în care repetițiile sunt gata, sau e un proces în desfășurare? Concepția spectacolului mai lasă loc pentru improvizații în timpul reprezentației, pe scenă?

Și în cazul spectacolelor bazate pe un text gata scris îmi este greu să spun că suntem gata. Îți descoperi greșelile, afli ce ai putea să faci altfel. În cazul spectacolelor bazate pe improvizații, situația este cu atât mai dificilă. Desigur, intenția este ca la premieră, publicul să vadă deja un spectacol care, în ciuda structurii tip mozaic, să fie și clar și ușor de urmărit.

În spectacolul finit, rămâne relativ puțin spațiu pentru improvizare, fiindcă, pe lângă poveștile personajelor, este foarte important să găsim un limbaj de joacă comun. Cred că acest lucru este sesizabil într-o oarecare măsură și în cazul spectacolelor „Platonov” și „Salcâm în floare”. Îmi este foarte important ca spectacolul să vorbească o limbă care nu este lipsită de teatralitate, dar nici nu se reduce la o formă sterilă.

Lucrezi cu actori de vârste și cariere diferite. Ce fel de poveste poate lega împreună persoane atât de diverse?

Ceea ce vedem în spectacol sunt de fapt vieți paralele care se intersectează în anumite momente sau situații. Desigur, așa cum am spus, vom afla abia în preajma premierei dacă avem sau nu parașută. Ne aflăm acum în ultimele minute ale căderii libere.

 

Interviu realizat de: Biró Árpád Levente

Bilete pentru premieră, respectiv pentru cea de-a doua reprezentație ce va avea loc în 15 august, sunt deja disponibile la casieria teatrului, sau online, pe pagina www.biletmaster.ro.


Cu: Balogh Attila, Csatlós Lóránt, Firtos Edit, Fodor Réka, Kiss Csaba, Kocsis Anna, Kovács Enikő, Pitz Melinda, Rácz Endre inv., Tasnádi-Sáhy Noémi

Regia: Botos Bálint

Dramaturg: Kárpáti Péter

Scenografia: Florina Bellinda Vasilatos

Coregrafia: Györfi Csaba

Asistent dramaturg: Kovács Emese st.