Arhiva de știri / Trupa Szigligeti


Arhiva de știri / Trupa Szigligeti 2020.11.20

„OCCIDENT EXPRESS” LA EDIȚIA ONLINE A FESTIVALULUI NAȚIONAL DE TEATRU

Între 22-29 noiembrie, Uniunea Teatrală din România (UNITER) organizează cel mai important festival de teatru din țară într-o formă inedită, online. În programul ediției a 30-a a Festivalului Național de Teatru, este inclus și spectacolul „Occident Express” al Teatrului „Szigligeti Színház“ Oradea, care va putea fi vizionată gratuit din 26 noiembrie, timp de 48 de ore, pe site-ul www.fnt.ro. În următoarele rânduri, puteți citi interviul realizat cu dramaturgul Matei Vișniec, autorul piesei. 

 

Spectacolul „Occident Express” face parte din volumul de drame, Trilogia balcanică. Care este sursa de inspirație a acestor creații?

Punctul de plecare al trilogiei fost războiul din Bosnia. Jurnalistul din mine îi furnizează însă uneori subiecte dramaturgului din mine.  Prima piesă inspirată direct din cele întîmplate în fosta Yugoslavie s-a intitulat Despre sexul femeii – cîmp de luptă în războiul din Bosnia. În anii următori am mai scris una despre doliul imposibil al multor mame din fosta Yugoslavie care căutau rămăşiţele pămînteşti ale fiilor lor dispăruţi în diversele regiuni unde avuseseră loc lupte. Aceste text se numeste Cuvîntul progres spus de mama suna teribil de fals. M-au preocupat însă şi efectele haotice ale căderii comunismului în Balcani şi în Europa de răsărit în general, şi mai ales tema fascinaţiei faţă de Occident. Aşa am scris Occident Express, din dorinţa de a vorbi despre speranţă şi deziluzie, despre relaţiile încă dificile dintre Est şi Vest, despre faptul că aceste două jumătăţi de Europă, Estul şi Vestul, fuzionează cu greu în ciuda prăbuşirii comunismului…

Ați lucrat de mai multe ori cu regizorul Zalan Zakarias. Cum puteți să caracterizați abordarea regizorului, vizând textele dumneavoastră?

Am multe motive să apreciez demersul regizoral al lui Zalan Zakarias, începînd cu faptul că are un respect imens pentru text. Ceea ce nu este însă suficient pentru a transforma un text într-un spectacol captivant, intens, original… Zalan Zakarias vine cu o energie care este a lui proprie, vine cu idei interesante, cu imagini puternice. De fiecare dată cînd a montat textele mele i-am spus lui Zalan că trebuie să se simtă total liber faţă de ele, şi cred că această libertate l-a motivat, i-a hrănit imaginaţia.

Ați fost prezent la premiera spectacolului „Occident Express”. Care sunt impresiile dumneavoastră despre spectacol, respectiv Trupa Szigligeti?

Am trăit un moment emoţionant la Oradea în seara premierei. Am avut sentimentul reusitei. Spuneam că respectul pentru text nu este suficient pentru a crea un mare spectacol. Si nici ideile si talentul regizorului nu sunt suficiente. Un foarte bun spectacol mai are nevoie si de actori talentaţi, si de un anume elan de grup, si de multă generozitate în interiorul trupei… Este ceea ce am văzut la Trupa Szigligeti.

Anul 2020 este plin de obstacole și greutâți, care ne afectează viața de zi cu zi. Am fost și suntem nevoiți să închidem porțile teatrelor, care și-au mutat activitatea în mediul online. Care este rostul culturii acum, în vreme de pandemie?

Cultura trebuie să-i ajute pe oameni să depăşească acest moment, să-l înţeleagă în complexitatea sa. Cred că după pandemie actorii şi regizorii vor fi judecaţi în funcţie de cît de mult s-au implicat pentru a crea o astmosferă de rezistenţă faţă de anormalitate, de a păstra dialogul cu oamenii (în forma online dar şi în alte forme). Pandemia s-ar putea să mai dureze, efectele sale nefaste s-ar putea să se prelungească în timp. Teatrele ar trebui să ofere oamenilor oxigen reflexiv, să-i acompanieze pe cetăţeni spre ieşirea din tunel.